Άρθρο του Γιάννη Τσεπκεντζή
Δύο είναι οι εχθροί της πολιτικής υποστήριζε ορθά ο σπουδαίος Μάνος Χατζιδάκις: ο λαϊκισμός και ο ελιτισμός. Συγκεκριμενοποιώντας τον προβληματισμό στο πρώτο του σκέλος, οφείλει κανείς να ξεκαθαρίσει κατ' αρχάς τη βασική διαφορά ανάμεσα στην αυθεντική λαϊκότητα και στην κατ' επίφαση έκφρασή της μέσω του λαϊκισμού. Ενώ δηλαδή οτιδήποτε προέρχεται από το λαό, κρίνεται αναγκαίο να του ανήκει και να υπάρχει προς όφελός του, παρατηρούνται έντονες προσπάθειες οικειοποίησής δίχως ουσιαστική αντιπροσώπευσή του. Πως όμως η τεχνολογία επιδρά στην άσκηση της πολιτικής σήμερα και πως ο λαϊκισμός μέσω αυτής δύναται να πάρει επικίνδυνες διαστάσεις?
Eπί χιλιάδες χρόνια οι κοινωνικές αλληλεπιδράσεις χτίζονταν αποκλειστικά στην άμεση διαπροσωπική επικοινωνία. Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης αποτέλεσαν έναν επιταχυντή αυτών και ένα ουσιαστικό εργαλείο ταχείας διάδοσης της πληροφορίας. Το πρόβλημα προκύπτει όταν αυτά μετασχηματίζονται σε όπλο για την άμεση αποτύπωση της αποδοχής του λαϊκισμού. Παρατηρείται λοιπόν η εξασφάλιση κάποιων likes είτε λόγω ενός ιδιότυπου savoir vivre εντός των μέσων δικτύωσης είτε ως ένδειξη καλής διαγωγής απέναντι σε κάθε μορφής εξουσία παρέχοντας εσφαλμένα συμπεράσματα. Το φαινόμενο στην ακραία του μορφή περιλαμβάνει ενδελεχείς ελέγχους των προσώπων που επιδοκιμάζουν τους εξουσιάζοντες ή τους αντιπάλους ακόμη και παρεμβάσεις μέσω προσωπικών μηνυμάτων στις αντίθετες απόψεις. Με άλλα λόγια, οι σύγχρονες δυνατότητες της άσκησης πολιτικής μέσω “facebook” ή “twitter” πιθανόν να προκαλέσουν ψεύτικες εντυπώσεις και ετεροκατευθυνόμενο ισχύον κλίμα .
Τα παραπάνω βέβαια γίνονται ακόμα πιο επικίνδυνα και ανησυχητικά, όταν εκείνος, ο οποίος πολιτεύεται, τα πράττει με αρχή και τέλος μόνο την προσωπική του εικόνα, ενώ μάλιστα την ίδια στιγμή λίγο πιο δίπλα από το δικό του “φαίνεσθαι” καλούμαστε ως κοινωνία να αντιμετωπίσουμε πραγματικά προβλήματα απτού περιεχομένου. Αντί λοιπόν συνθημάτων και σκόπιμου αποπροσανατολισμού μέσω άτοπων επικλήσεων στο συναίσθημα, χρειάζονται επιχειρήματα, θέσεις και προτάσεις. Χρειάζεται λόγος πολιτικός, ο οποίος θα υπερασπίζεται δικαιώματα και διεκδικήσεις, δίχως να χαϊδεύει αυτιά δρώντας αυταρχικά στο όνομα του απλού πολίτη. Χρειάζεται σαφής πολιτική στάση, η οποία θα εξασφαλίζει τη κυριαρχία αυτού με απόλυτα διαφανείς συμμετοχικές διαδικασίες.
Κλείνοντας, το διακύβευμα των επικείμενων δημοτικών εκλογών φαίνεται πως δεν θα αφορά τις κομματικές και παραταξιακές διαφοροποιήσεις, ούτε τη σύγκρουση παλαιού και νέου με αυστηρά ηλικιακά κριτήρια, αλλά τη σκληρή μάχη μεταξύ των λαϊκιστών - πελατοκρατών και της ανάγκης ύπαρξης μιας συλλογικής προσπάθειας σε μια νέα πολιτική κουλτούρα ορθολογιστικής κρίσης, χωρίς λογικές πολιτικής καθυστέρησης και προσωπολατρίας στα όρια της γελοιότητας. Ας σταματήσει επιτέλους αυτός ο φαύλος κύκλος, βρίσκεται στο χέρι μας η επιλογή αυτής της αλλαγής!
Δύο είναι οι εχθροί της πολιτικής υποστήριζε ορθά ο σπουδαίος Μάνος Χατζιδάκις: ο λαϊκισμός και ο ελιτισμός. Συγκεκριμενοποιώντας τον προβληματισμό στο πρώτο του σκέλος, οφείλει κανείς να ξεκαθαρίσει κατ' αρχάς τη βασική διαφορά ανάμεσα στην αυθεντική λαϊκότητα και στην κατ' επίφαση έκφρασή της μέσω του λαϊκισμού. Ενώ δηλαδή οτιδήποτε προέρχεται από το λαό, κρίνεται αναγκαίο να του ανήκει και να υπάρχει προς όφελός του, παρατηρούνται έντονες προσπάθειες οικειοποίησής δίχως ουσιαστική αντιπροσώπευσή του. Πως όμως η τεχνολογία επιδρά στην άσκηση της πολιτικής σήμερα και πως ο λαϊκισμός μέσω αυτής δύναται να πάρει επικίνδυνες διαστάσεις?
Eπί χιλιάδες χρόνια οι κοινωνικές αλληλεπιδράσεις χτίζονταν αποκλειστικά στην άμεση διαπροσωπική επικοινωνία. Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης αποτέλεσαν έναν επιταχυντή αυτών και ένα ουσιαστικό εργαλείο ταχείας διάδοσης της πληροφορίας. Το πρόβλημα προκύπτει όταν αυτά μετασχηματίζονται σε όπλο για την άμεση αποτύπωση της αποδοχής του λαϊκισμού. Παρατηρείται λοιπόν η εξασφάλιση κάποιων likes είτε λόγω ενός ιδιότυπου savoir vivre εντός των μέσων δικτύωσης είτε ως ένδειξη καλής διαγωγής απέναντι σε κάθε μορφής εξουσία παρέχοντας εσφαλμένα συμπεράσματα. Το φαινόμενο στην ακραία του μορφή περιλαμβάνει ενδελεχείς ελέγχους των προσώπων που επιδοκιμάζουν τους εξουσιάζοντες ή τους αντιπάλους ακόμη και παρεμβάσεις μέσω προσωπικών μηνυμάτων στις αντίθετες απόψεις. Με άλλα λόγια, οι σύγχρονες δυνατότητες της άσκησης πολιτικής μέσω “facebook” ή “twitter” πιθανόν να προκαλέσουν ψεύτικες εντυπώσεις και ετεροκατευθυνόμενο ισχύον κλίμα .
Τα παραπάνω βέβαια γίνονται ακόμα πιο επικίνδυνα και ανησυχητικά, όταν εκείνος, ο οποίος πολιτεύεται, τα πράττει με αρχή και τέλος μόνο την προσωπική του εικόνα, ενώ μάλιστα την ίδια στιγμή λίγο πιο δίπλα από το δικό του “φαίνεσθαι” καλούμαστε ως κοινωνία να αντιμετωπίσουμε πραγματικά προβλήματα απτού περιεχομένου. Αντί λοιπόν συνθημάτων και σκόπιμου αποπροσανατολισμού μέσω άτοπων επικλήσεων στο συναίσθημα, χρειάζονται επιχειρήματα, θέσεις και προτάσεις. Χρειάζεται λόγος πολιτικός, ο οποίος θα υπερασπίζεται δικαιώματα και διεκδικήσεις, δίχως να χαϊδεύει αυτιά δρώντας αυταρχικά στο όνομα του απλού πολίτη. Χρειάζεται σαφής πολιτική στάση, η οποία θα εξασφαλίζει τη κυριαρχία αυτού με απόλυτα διαφανείς συμμετοχικές διαδικασίες.
Κλείνοντας, το διακύβευμα των επικείμενων δημοτικών εκλογών φαίνεται πως δεν θα αφορά τις κομματικές και παραταξιακές διαφοροποιήσεις, ούτε τη σύγκρουση παλαιού και νέου με αυστηρά ηλικιακά κριτήρια, αλλά τη σκληρή μάχη μεταξύ των λαϊκιστών - πελατοκρατών και της ανάγκης ύπαρξης μιας συλλογικής προσπάθειας σε μια νέα πολιτική κουλτούρα ορθολογιστικής κρίσης, χωρίς λογικές πολιτικής καθυστέρησης και προσωπολατρίας στα όρια της γελοιότητας. Ας σταματήσει επιτέλους αυτός ο φαύλος κύκλος, βρίσκεται στο χέρι μας η επιλογή αυτής της αλλαγής!
ΕΧΩ ΜΙΑ ΑΠΟΡΙΑ.
ΑπάντησηΔιαγραφήΠΟΙΟΣ ΕΓΡΑΨΕ ΤΟ ΚΕΙΜΕΝΟ;
ΣΕ ΠΟΙΟΥΣ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ;
ΓΙΑ ΑΝ ΜΗΝ ΓΡΑΨΟΥΜΕ ΚΑΤΙ ΠΙΟ ΧΟΝΤΡΟ
ΕΠΙΤΕΛΟΥΣ ΚΑΤΙ ΜΕ ΕΠΙΠΕΔΟ.
ΑπάντησηΔιαγραφήΥΨΗΛΟ, ΠΡΟΣΕΧΕ ΜΗΝ ΠΕΣΕΙΣ.
ΔιαγραφήΚΑΙ ΣΕ ΕΠΙΠΕΔΟ ΚΕΝΤΡΙΚΗΣ ΕΞΟΥΣΙΑΣ ΕΙΧΑΜΕ ΚΑΠΟΤΕ ΚΑΘΗΓΗΤΗ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΑΚΟ ΩΣ ΠΡΩΘΥΠΟΥΡΓΟ, ΣΗΜΙΤΗΣ, ΚΑΙ ΜΕΤΑ ΕΙΔΑΜΕ ΤΙ ΕΓΙΝΕ ΚΑΙ ΑΚΟΜΑ ΜΑΘΑΙΝΟΥΜΕ ΝΕΑ.
ΠΙΣΤΕΥΩ ΝΑ ΜΗΝ ΚΟΠΕΙ
Καλά τα λες... επίπεδο
ΔιαγραφήΦιλε Γιαννη μακαρι ολα όσα γράφεις να τα τηρήσεις στην πράξη όταν γίνεις Δήμαρχος. Περιμένουμε συγκεκριμένες θέσεις σε συγκεκριμένα προβλήματα του τόπου
ΑπάντησηΔιαγραφήΚαλό ξεκίνημα με έκθεση ιδεών ...
ΑπάντησηΔιαγραφήΠες μας όμως και ποιο είναι το όραμα σου για την Έδεσσα και τον τόπο και άσε τους λαικιστες στην άκρη . Εκτός από τα μαγαζάκια σου δεν έχω δει να ασχολείσαι με κάποιο σοβαρό προβλημα .
Πες τη γνώμη σου για το Σκοπιανό καθαρά . Πες λύσεις για Ξενία , φόε , κανσβουργειο , σκυλιά , αγροτικούς δρόμους , σκουπίδια , πάρκινγκ , γύρω χωριά . Πες κάτι πριν ασχοληθείς με άλλους . Έτσι γίνεσαι ίδιος με τους σλλους
ΑπάντησηΔιαγραφήΑΥΤΟ ΠΟΥ ΚΑΝΕΙΣ ΛΕΓΕΤΑΙ: ΚΟΡΕΣΜΟΣ ΑΕΡΑΜΥΝΑΣ.
ΔιαγραφήΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ ΘΑ ΣΟΥ ΔΩΣΕΙ, ΤΙ ΘΑ ΚΑΝΕΙ ΑΝ ΓΙΝΕΙ ΔΗΜΑΡΧΟΣ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΘΕΜΑ
ΛΑΙΚΙΣΤΗΣ ΚΑΤΑ ΤΟΥ ΛΑΙΚΙΣΜΟΥ.... ΕΛΕΟΣ
ΔιαγραφήΦόρα και κανένα κράνος
ΑπάντησηΔιαγραφήδιαβαζοντας το αρθρο θυμηθκα πριν χρονια οταν ενας νεαρος αποφασισε να ασχοληθει με τα κοινα του τοπου του και αντι να βγει ο ιδιος μπροστα ειχε αναλαβει το εργο ο πατερας του γωνια-γωνια, πορτα-πορτα και σκεφτομαι πως περναν τα χρονια.
ΑπάντησηΔιαγραφήΘεσεις σε προβληματα της πολης δεν βλεπουμε.... Συγκεκριμενες. Οχι εκθεση ιδεων.
ΑπάντησηΔιαγραφήΤσεπκεντζης , Σιανης , Θωμας ...
ΑπάντησηΔιαγραφήΣαν κουστωδία θα είστε αν συμπλευσετε .
Και άξιοι της μοιρας μας εμείς .
Κυριε τσεπκεντζη πολυ καλα τα γραφεις.Επειδη ομως εχουμε ζησει πολλα ευχομαι την επομενη μερα να εισαι αυτος που πρεπει.
ΑπάντησηΔιαγραφήΘετικο το πρώτο δείγμα...
ΑπάντησηΔιαγραφήΜην πτοείσαι από τα σχόλια,όλοι οι φθαρμένοι θα προσπαθήσουν μέσα από την ανωνυμία να σε χτυπήσουν. Να παρακαλάς να ενωθούν όλοι μαζί.Να ξέρεις ότι όλοι γνωρίζουν.Μη φοβηθείς δες τα πρόσωπα δίπλα τους.
ΑπάντησηΔιαγραφήοταν εσυ εχεις το θαρρος να παροτρύνεις ... ΕΠΩΝΥΜΑ...τοτε και εγω θα σου πω οτι... Ξερουμε οτι μολις συμπληρωσει τον συνδιασμο (αν... τα καταφερει....) τοτε θα παρει επισημα την στηριξη του συριζα (ετσι και αλλιως οι βουλευτες του το ξερουν και δουλευουν για αυτο...)
ΔιαγραφήΓια πες μας εσυ λοιπον επωνυμα ποιος εισαι
ΑπάντησηΔιαγραφή