Οι εκδόσεις ΜΕΝΑΝΔΡΟΣ παρουσιάζουν το συγκλονιστικό βιβλίο του Αριστοτέλη Σαρρηκώστα «ΖΗΝ ΕΠΙΚΙΝΔΥΝΩΣ» - 40 ΧΡΟΝΙΑ ΦΩΤΟΡΕΠΟΡΤΑΖ. Μέσα από τον φωτογραφικό φακό του ρεπόρτερ του Associated Press ξετυλίγεται μισός αιώνας Ελληνικής και Παγκόσμιας Ιστορίας.
Ένα βιβλίο γεννιέται από μια φωτογραφία. Μια φωτογραφία που φέρνει στον νου αναμνήσεις, ξαναζωντανεύοντας το παρελθόν του συγγραφέα. Στην περίπτωσή του Α. Σαρρηκώστα, όμως, οι φωτογραφίες αυτές είναι αμέτρητες - δεκάδες φάκελοι. Φωτογραφίες που κλείνουν μέσα τους τα γεγονότα που κάλυψε στα χρόνια που δούλεψε ως φωτορεπόρτερ (1961-1996).
Στην «Ένωση» ο συγγραφέας εργάστηκε μέχρι και το 1964, όπου ασχολήθηκε με καθημερινό ρεπορτάζ και διάφορες καμπάνιες στις εφημερίδες και τα περιοδικά. Το 1964 του πρότειναν να συνεργαστεί με το ASS/Press, όπου και παρέμεινε μέχρι τα τέλη του 1996. Όλα αυτά τα χρόνια ταξίδεψε αμέτρητες φορές σ’ ολόκληρο τον κόσμο για να καλύψει γεγονότα -ευχάριστα και δυσάρεστα- που στάθηκαν σταθμοί στην ιστορία του 20ού αιώνα.
Το επάγγελμα του φωτορεπόρτερ, όμως, είναι δύσκολο και ριψοκίνδυνο. Όπως μας λέει και ο ίδιος, πάντα θα τον ακολουθούν οι εικόνες φρίκης του πολέμου που έζησε… όπως ριπές ενός αυτόματου όπλου στα πόδια του, μια νάρκη που από τύχη και μόνο δεν πάτησε… τα βλήματα που τραγουδούσαν δίπλα του σε απόσταση αναπνοής... Ίσως γι’ αυτό πολλοί τον αποκαλούν και πολεμικό ανταποκριτή.
Επίσης κάτι που έχει χαρακτηρίσει έντονα το έργο του κ. Σαρρηκώστα είναι ότι είναι ο μοναδικός Έλληνας φωτορεπόρτερ που βρέθηκε τόσο κοντά στο Πολυτεχνείο τη βραδιά της 17ης Νοεμβρίου 1973, ή στην Ακρόπολη κάποιο πρωί του 1965 κοντά στη Μελίνα Μερκούρη…Ένα βιβλίο γεννιέται από μια φωτογραφία. Μια φωτογραφία που φέρνει στον νου αναμνήσεις, ξαναζωντανεύοντας το παρελθόν του συγγραφέα. Στην περίπτωσή του Α. Σαρρηκώστα, όμως, οι φωτογραφίες αυτές είναι αμέτρητες - δεκάδες φάκελοι. Φωτογραφίες που κλείνουν μέσα τους τα γεγονότα που κάλυψε στα χρόνια που δούλεψε ως φωτορεπόρτερ (1961-1996).
Στην «Ένωση» ο συγγραφέας εργάστηκε μέχρι και το 1964, όπου ασχολήθηκε με καθημερινό ρεπορτάζ και διάφορες καμπάνιες στις εφημερίδες και τα περιοδικά. Το 1964 του πρότειναν να συνεργαστεί με το ASS/Press, όπου και παρέμεινε μέχρι τα τέλη του 1996. Όλα αυτά τα χρόνια ταξίδεψε αμέτρητες φορές σ’ ολόκληρο τον κόσμο για να καλύψει γεγονότα -ευχάριστα και δυσάρεστα- που στάθηκαν σταθμοί στην ιστορία του 20ού αιώνα.
Το επάγγελμα του φωτορεπόρτερ, όμως, είναι δύσκολο και ριψοκίνδυνο. Όπως μας λέει και ο ίδιος, πάντα θα τον ακολουθούν οι εικόνες φρίκης του πολέμου που έζησε… όπως ριπές ενός αυτόματου όπλου στα πόδια του, μια νάρκη που από τύχη και μόνο δεν πάτησε… τα βλήματα που τραγουδούσαν δίπλα του σε απόσταση αναπνοής... Ίσως γι’ αυτό πολλοί τον αποκαλούν και πολεμικό ανταποκριτή.
Τι θα δείτε μέσα στο βιβλίο αυτό; Πόλεμοι, πολιτικές ανακατατάξεις, βασιλεία, χούντα, προσωπικότητες της πολιτικής που έμειναν στην ιστορία, καλλιτεχνικές και αθλητικές προσωπικότητες, αθλητικά γεγονότα, ελεύθερο ρεπορτάζ, τρομοκρατία κ.ά. Γεγονότα που έζησε σαν αυτόπτης μάρτυρας ο Α. Σαρρηκώστας και αιχμαλώτισε στα καρέ του. Πολλές από αυτές είναι φωτογραφίες που έχουν ήδη δημοσιευθεί σε αθηναϊκές και ξένες εφημερίδες σε όλο τον κόσμο, ξανά και ξανά, συμβάλλοντας έτσι στη διαμόρφωση συνειδήσεων και γράφοντας τη δική τους ιστορία.
Μίλησαν γι’ αυτόν:
«Η συνεργασία με τον Τέλη, είτε σε μια είδηση που σκάει είτε σε ένα θέμα, πάντα σε ικανοποιούσε. Ήταν πάντοτε συμπονετικός στα θύματα μιας καταστροφής και ευγενικός στους ξεροκέφαλους γραφειοκράτες. Αλλά ήταν πάντα αποφασισμένος να τραβήξει μια ολοζώντανη φωτογραφία που θα έμενε στον χρόνο. Θυμάμαι να ταξιδεύω με ιλιγγιώδη ταχύτητα στο σημείο ενός σεισμού με τον Τέλη να οδηγεί σαν ραλίστας την ταλαιπωρημένη Άλφα Ρομέο του. Αλλά και την επιμονή και την υπομονή του να αναζητήσουμε στα σοκάκια του Έντρεμιτ στη Δυτική Τουρκία το σπίτι στο οποίο μεγάλωσαν οι πρόγονοι του Μιχάλη Δουκάκη. Ό,τι και να συνέβαινε, μπορούσες πάντοτε να βασίζεσαι στη διάθεσή του να μην το βάζει κάτω».
Kerin Hope, Financial Times,
τέως ανταποκρίτρια του A.P. στην Αθήνα
----------
«Η σχέση του Α. Σαρρηκώστα με το θέμα του μοιάζει να είναι απόλυτα ερωτική και η προσέγγισή του να διέπεται από ένα πρωτόγνωρο πάθος. Ζει την ‘ομορφιά’ και την ‘ασχήμια’ με την ίδια ένταση που κάθε φορά την ανακαλύπτει, με την ίδια ένταση που κάθε φορά την αποχωρίζεται. Έτσι, γεννιέται και πεθαίνει κοινωνώντας μέσα από τον φακό του την αστείρευτη, την ατέλευτη νεότητα του κόσμου».
Δρ. Ελένη Π. Γύζη
0 comments:
Δημοσίευση σχολίου
Μη διστάσετε να προσθέσετε σχόλια στο δημοσίευμα που σας ενδιαφέρει.
Η εφημερίδα karatzova.com ενθαρρύνει τη δημόσια έκφραση των αναγνωστών της εφόσον τηρούνται οι βασικοί κανόνες δημοσιότητας που ορίζουν οι ελληνικοί νόμοι. Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή.