Η αναβίωση του εορταστικού εθίμου της Καμήλας, παρουσιάστηκε από μέλη του Συλλόγου Ανατολικής Ρωμυλίας Πέλλας, το Σάββατο 30 Δεκεμβρίου στους δρόμους της Πέλλας, στο πλαίσιο των δρώμενων του 12ημέρου.
Οι ρίζες του εθίμου της καμήλας χάνονται στο βάθος του χρόνου. Η προέλευση του τοπικά όπως τελείται στην περιοχή σήμερα είναι από την Ανατολική Θράκη απ΄ όπου μεταφέρθηκε στην αντίπερα όχθη με την εγκατάσταση των προσφύγων πλέον στο Ελληνικό έδαφος.
Οι νέοι κατασκευάζουν με άχρηστα πανιά και δέρματα το ομοίωμα μιας καμήλας την οποία κινούν δυο νεαροί που βρίσκονται κρυμμένοι κάτω από τα πανιά. Ο ιδιοκτήτης της την περιφέρει από σπίτι σε σπίτι με την συνοδεία φλογέρας ή νταουλιού και οι ιδιοκτήτες των σπιτιών φιλοδωρούν την καμήλα με λιχουδιές και χρήματα. Αν ξεφύγει από τον αφέντη της τότε την…φιλοδωρούν με ξύλο. Το ζώο συμβολίζει την πορεία του ανθρώπου, που είναι υποταγμένος στην μοίρα του, με τα κέρδη και τις ατυχίες του.
Η «Καμήλα» ή «Τζαμάλα»
Τα έθιμα του Δωδεκαημέρου πάρα πολλά με διάφορες παραλλαγές, από κάθε γωνιά της Ελλάδας και όλα ανάγονται στο αρχαιοελληνικό μας παρελθόν. Ένα από τα χαρακτηριστικότερα είναι η «Καμήλα» ή «Τζαμάλα» που γινόταν την Πρωτοχρονιά. Αυτό το έθιμο έχει τις ρίζες του στην λατρεία του Διονύσου, εξ ου και η σατυρική Διάθεση και ο γονιμικός του χαρακτήρας. Ο Ορφέας, ο αξεπέραστος μουσικός-φιλόσοφος από τον οποίον κατάγονται οι Ανατολικορωμυλιώτες είναι αυτός που μύησε τους προγόνους τους στην λατρεία του Διονύσου, με μεταμφιέσεις, τραγούδι, χορό και κρασί.
Η γκάιντα ηχεί με τα ντιβιτζίδκα ή καμηλιούδκα τραγούδια. Το πιο χαρακτηριστικό είναι «Καλές καμήλες καλά παλκάρια…». Η μεταμφίεση εκφράζει την προσδοκία κάτι να αρχίσει να αλλάζει στην φύση και τα χτυπήματα του ντιβιτζή (καμηλιέρη) με το τουπούζι, θέλουν να ξυπνήσουν τον δαίμονα της βλαστήσεως για να αρχίσουν να ξεπετάγονται από την μάνα γη τα πρώτα βλαστάρια.
0 comments:
Δημοσίευση σχολίου
Μη διστάσετε να προσθέσετε σχόλια στο δημοσίευμα που σας ενδιαφέρει.
Η εφημερίδα karatzova.com ενθαρρύνει τη δημόσια έκφραση των αναγνωστών της εφόσον τηρούνται οι βασικοί κανόνες δημοσιότητας που ορίζουν οι ελληνικοί νόμοι. Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή.